سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ کارها نزد خدا، شادمان ساختن مؤمن است، از طریق برطرف ساختن گرسنگی اش و یا زدودن اندوهش . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

عرفانهای کاذب

فصل اول

زندگی نامه

سوامی موکتاناندا در سال 1908 در شهر مانگالوا در ایالت کارناتاکای هند به دنیا آمد . او در دورانی که پسرک خردسالی بود عطش عجیبی برای شنیدن داستانهای زندگی قدیسان و استادان بزرگ هندوستان و خاورمیانه داشت .

این موضوع در زمانی که او یک نوجوان پانزده ساله بود محقق شد ، با عبور یک راهب مسافر، و پس از آن که از دستهای آن مرد مقدس ، تبرک یافت ، شدت گرفت.

هرچند از لحاظ خانوادگی از وضعیت بسیار خوب و مرفهی برخودار بود و مورد علاقه عمیق والدینش قرار داشت اما او دیگر مایل نبود در چار چوب خانوادگی باقی بماند و سرانجام والدینش را ترک گفت و در جستجوی استاد رفت .

نخستین توقف او ، در آشرام سید ها رود ها سوامی و در آنجا بود که برای نخستین بار ،سوگند مخصوص راهبان را خورد و نام سوامی موکتاناندا را برای او نهادند . که به معنای ( موهبت آزادی ) است .

او در طول بیست و پنج سال بُعد زندگیش ، به تمام نقاط هندوستان ،با پای پیاده سفر کرد او تمام متون مقدس مذهبی را مطالعه کرد و شناخت عمیق از آنها بدست آورد .

هرچند او با بیش از شصت تن از قدیسان بزرگ هندوستان ملاقات کرد ،و در محضر آنان شرفیاب شد ، لیکن در هیچ کجا قادر نشد حقیقت ناب مورد نظرش را بیابد ، تا اینکه سرانجام به گارنِشپوری رسید پناهگاهی در کنار بهاگاوان نیتیاناندا یافت ( این فرد همان راهب دوره گردی بود که سالها پیش در زمانی که او فقط پانزده سال داشت او را دیده بود ، بهاگاوان یکی از استادانی بود که به درجه رفیع آرامش درون نائل آمده بود و در ماهاراشترا در پنجاه مایلی شمال شرقی بمبئی در کلبه ای بسیار ساده و محقر ساکن بود و او معروف بود به سیدها معروفترین استاد کوندالینی )ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : عرفانهای نوظهور

  • ::: پنج شنبه 89/4/10 ::: ساعت 2:30 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    این دو مطلب را از وب پایان هبوط می باشد این وب ماحصل فعالیت سرویس هنر و ادبیات ماهنامه امید انقلاب می باشد و ذیل عنوان فرعی  "هنر و ادبیات انقلاب اسلامی/ تازه ها: به فرموده ی جناب کارگردان: ای عشق بر عقل بتاز" فعالیت می کند:   اینجا و اینجا  همچنین ببینید: بخش مقالات سینمای استراتژیک وب سینما وصهیونیسم

    هری‌پاتر، پیامبر عصر مدرن...!!

    ما پیرو چه کسی هستیم؟ رابطه حرکت ما با حق و باطل چیست؟نمی‌دانید این سوال‌ها را چطور می‌شود به هری‌پاتر ربط داد؟خیلی هم بی‌ربط نیست هری‌پاتر فرستاده‌ای است از عالم دیگر همراهی با او ما را با عالم جدیدی آشنا می‌کند عالمی که با آن آشنایی نداریم یک عالم غیبی، نه آن عالم غیب معهود خودمان که در کتاب خدا وصفش را شنیده‌ایم.

    هر کسی توان ورود به آن را ندارد مگر با دعوتنامه و طی مراحل پذیرش! هر کسی شانس هری را ندارد تا خانه اش پر از نامه شود. آن عالم غیبی راه دوری نیست همین جا است منتهی نه در ظاهر بلکه در بطن این دنیا،آن یک غیب دارد و یک ظاهر. تعجب نکنید در همه‌ی اعصار ساحران اهل ظاهر بوده اند و حالا اهل باطن شده‌اند، پس پُر بیراه نیست که آنها را  پیامبران این عصر بنامیم...!!  متن کامل در ادامه





  • کلمات کلیدی :

  • ::: شنبه 89/3/29 ::: ساعت 12:55 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    برایان ویلسون در کتاب جنبشهای نوین دینی به نقل از شبکه اطلاعاتی با تاکید بر جنبش های دینی (اینفورم ) تعداد ثبت شده این جنبش ها را بیش از 2600 فرقه می داند که ممکن است بیش از 2000 از این فرقه ها در اروپا وجود داشته باشند ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: دوشنبه 89/2/13 ::: ساعت 12:51 صبح :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    3. عرفان پائولو کوئیلو یا عرفان رمانی :

     جناب آقای کوئیلو فردی برزیلی می باشد او که یک نویسنده می باشد مهارت خاصی در نوشتن رمان و داستان دارد و یک رمان نویس معروف دنیا می باشد و عرفان او هم معروف است به عرفان رمانی که معروفترین کتاب او کتاب کیمیا می باشد که تا چند سال قبل بیش از 76 بار به چاپ رسیده و سال 76 پرفروش ترین کتاب سال شناخته شد .

    جناب آقای کوئیلو در سال 79 توسط دولت آن وقت به عنوان اولین نویسند خارجی که رسما دعوت شده به ایران آمد و خودش می گوید پولی که من برای چاپ کتابهایم از ایران در یافت می کنم از هیچ جای دنیا نگرفته ام و خودش سفر به ایران را این طوری شرح می کند «هنگامی که هواپیمایی من در ساعت دو بامداد در تهران به زمین نشست بیش از حد شگفت زده شدم و در آن نیمه شب بیش از یک صد خواننده منتظر من بودند و فقط به خاطر من به فرودگاه آمده بودند هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بودم به شدت تکان خوردم و این یک نشانه بود می خواستند به من خوش آمد بگویند و می خواستند مرا در اندیشه های خود شریک و سهیم بدانند و در آخر می گویم ایران به سوی گفتگو گام بر می دارد[1] »



    [1] .کتاب آفتاب و سایه ها ص 274 و کتاب رونیکا تصمیم می گیرد بمیرد اثر کوئیلو ترجمه آرش حجازی ص 11





  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: سه شنبه 88/9/17 ::: ساعت 9:16 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    به طور کلی می توان عرفان آمریکایی را به سه دسته تقسیم کرد
    1 – عرفانهای سرخ پوستی :
    این عرفان در چند قالب شکل گرفته و ایجاد شده اند
    1. عرفان تولتک
    2. عرفان سو
    3. عرفان ساحری ( کاستاندا )
    که از این سه قسم و قالب می توان عرفان ساحری را نام برد که امروزه بسیار کار می کنند و در جامعه ما هم رسوخ کرده اند و بعضی افراد جامعه را به سوی خود کشیده اند و نسبت به آن باید تاملی کرد.
    2. عرفان اکنکار( ek ) :
    این عرفان مختص خود کشو آمریکا می باشد گرچه این عقیده جدید می باشد اما زود و سریع جایی برای خود پیدا کرد و متاسفانه در ایران هم رسوخ کرده و خود را به عنوان یک مکتب معرفی می کند و حتی بعد از اینکه رئیس این مذهب آقای هارولد کلیمپ گفته من در سال 2009 از دنیا می روم و جانشین من از آسیا می باشد در ایران سه نفر ادعای جانشینی او را کرده اند  .

    افکار و عقاید آنها را به همین اندازه بگویم که آنها می گویند ما با اسلام مخالف نیستیم و اسلام را قبول داریم و برای کامل کردن و بهتر کردن اسلام آمده ایم و می گویند در اسلام معتقد به خدا می باشند که این خدا چون انسان را محدود می کند خدایی خوبی نمی باشد چون برای  افراد تکالیف وضع کرده است و آنها را موظف به انجام آنها کرده است پس خدایی خوبی نمی باشد و در بعضی گفتارها و عقاید دیگر این خدا  را شیطان می گویند پس آنها قائل به خدای جدید هستند   
    و آنها قائل به عدم ممنوعیت ازدواج با محارم هستند و چند نفر از اینها که در ایران ادعای جانشینی می کنند با مادر و خواهر خود ازدواج کرده اند





  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: سه شنبه 88/9/17 ::: ساعت 9:13 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    2 – عرفان آمریکایی
    دومین مهد عرفانهای  کاذب و نوپدید قاره پهناور آمریکا می باشد  آمریکا که از دیر باز دست خوش

    تحولات بوده و بعد از پیدا شدن آمریکا و تسخیر آن توسط اروپایی ها و آمیخته شدن عقاید های باستانی و جدید باعث شکل گرفتن عقاید جدیدی شد شاید اینکه آمریکا را بعد از هند دومین مهد عرفان میدانیم به خاطر پهناور بودن و عدم هم فکری وهم اندیشی در این سرزمین دانست  .
    به صورت عمده این عقاید بیشتر در آمریکای جنوبی می باشد به ویژه در مکزیک این مسلکها زیاد می باشد در طول تاریخ در این مجموعه کشورها عرفانهای متعدد و گوناگون پدید آمدند که بعضی از آنها قدمت دارند ولی بیشتر آنها مربوط به دوره های اخیر می باشند





  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: سه شنبه 88/9/17 ::: ساعت 9:10 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

    عرفان های هندی
    هند سرزمینی کهن و پهناور که در  جنوب شرقی آسیا قرار دارد و بعد از چین دومین کشور پر جمعیت دنیا می باشد که بیش از 2000 هزار سال قبل از میلاد مسیح مردمان آنجا افرادی سیاه چهره با موهای مجعّد بودند به نام « دراویدیان » 
    هند دارای قدمت  بوده و آنها از همان قدیم دارای صنایع معمارهای بودند و از لحاظ اعتقادی و دینی هم از همان زمانها دین و مذهب داشتند  و معتقد به چیزهای خاصی بودند از جمله می توان اعتقاد  به تناسخ و انتقال روح و اعتقاد به چند گانه پرستی را نام برد .
    در اواسط هزاره دوم قبل از میلاد مسیح مردمانی از نژادی دیگر به هند حمله کردند آنها آریایهای بودند که مردمانی بلند قامت و سفید چهره که از سلسله جبال هندو کش در جنوب سیبری به سه منطقه حمله ور شدند که بخشی به اروپا رفتند که مردمانی چون یونانیها ،لاتینیها ، ژرمنها و اسلاوها را به وجود آوردند و بخشی هم به مشرق یعنی ایران آمدند و آئین زرتشتی را به وجود آوردند و گروهی دیگر به هند سرازیر شدند و آئین  هندویی  را پدید آوردند  ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: شنبه 88/9/7 ::: ساعت 6:53 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر
    ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: جمعه 88/8/29 ::: ساعت 12:23 صبح :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر

     همه اینها امروز معنویت خوانده میشوند. و بسیاری از آن‌ها از دل ادیان برنیامده‌اند. شما از فرقه‌های متال و رپ بگیرید تا حتی اسلامگراها، کل این طیف معنویت‌گرا نامیده می‌شوند که بعضی‌هایشان به سنت‌های راستین معنوی و الهی روی آوردند و برخی بیرون این حوزه هستند.

    اگر بخواهیم مصداقی صحبت کنیم باید بگوییم معنویت‌گرایی مورد بحث از مواد مخدر شروع می‌شود و حتی روابط آزاد سکس را هم به اسم معنویت‌گرایی شامل می‌شود، تا ریاضت کشیدن و رژیم‌های غذایی ویژه‌  مثل گیاه‌خواری و اعتقاد به تناسخ. حتی بسیاری از معنویت‌های انحرافی اعتقاد به خدا را هم اما به صورت خیلی تحریف شده مطرح می‌کنند. مثلا مکتب اکنکار صریحا خدا را مطرح می‌کند، اما این حرف‌ها هماهنگ با مبانی مستحکم دینی نیست. و نمی‌تواند واقعاً زندگی انسان را تغییر دهد. ممکن است او را آرام یا سرگرم سازد تا دیگر مثل دهه‌های گذشته دست به جنبش‌های فراگیر اجتماعی نزند، و منافع سرمایه‌داری و نیروهای مسلط دنیا را به خطر نیاندازند اما از این که به راستی روح انسان را به سرچشمه اصلی و الاهی آن باز گرداند و به وصال با زیبایی و دانش و قدرت و شکوه و عشق مطلق برساند عاجز و ناتوان است. ادامه مطلب...



  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: چهارشنبه 88/8/27 ::: ساعت 1:45 صبح :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر
    <      1   2