سفارش تبلیغ
صبا ویژن
امّا حقّ شما برمن . . . این است که به شما بیاموزم تا نادانی نکنید و ادب آموزم تا بدانید . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

عرفانهای کاذب

نگاهی کوتاه به عرفان

دو ادیان در جهان وجود دارد که یکی ابراهیمی ( که منسوب به ابراهیم خلیل الله است   ادیان مسیحی و یهودی و اسلامی ) و دیگری ادیان غیر ابراهیمی که یا دارای قدمت می باشند مثل بودا و یا به تازگی تاسیس شده اند جناب آقای بیرجا الیاد نویسنده کتاب دایره المعارف دین و ادیان . کل ادیان موجود در جهان که مجموع ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی را حدود 2000 ادیان می گوید که از این حدود فقط سه تای آنها ابراهیمی و مابقی غیر ابراهیمی می باشند .

 ادیان ابراهیمی را می توانیم از لحاظ شریعت به سه دسته تقسیم کنیم ادیان پر شریعت و کم شریعت و متوسط که می توان دین یهود را پر شریعت ترین ادیان نام برد که آنها دارای 7 رساله میباشند و مسیحیت را دین کم شریعت نامید و اسلام متوسط ترین شریعت را دار می باشد و اینکه می گوییم شریعت منظور تعداد و مقلدان به آن دین نمی باشد .

شریعت یعنی احکام و تعبدیات و زمانی دینی شریعت زیادی دارد یعنی عقلانیت آن کم است اما از لحاظ جمعیت که حساب کنیم پرجمعیت ترین دین مسیحیت و بعد اسلام  و بعد یهود می باشد .

و این را بدانید که هرچه شریعت زیاد باشد عرفان و معنویت آن دین کم میباشد و اینکه می گوییم یهود پر شریعت است یعنی یهود زیاد معنویت و عرفان و عقلانیت ندارد .

 

عرفان در ایران :

الان در کشور ما ایران چهار عرفان وجود دارد

1-    عرفان ناب اسلامی و شیعه ی و از قرن نهم هجری به وجود آمد و پایه گذار آن مرحوم سید حیدر عاملی می باشد

2-    عرفان های صوفیانه : تصوف از همان آغاز قرن دوم هجری شروع شد و کم کم رشد کرد و فرقه ها و سلسله های مختلفی برای آن پدیدار شد که نزدیک صد فرقه دارند که نیمی از آنها از بین رفته است از مهمترین فرقه ها در لیبی فرقه سنوسیه و در تصمیمات   کشور تاثیر گذار هستند   

در شاخ آفریقا در آفریقای جنوبی( نیجریه ) قادریه  و تیجانیه و در ( موریتانی ) 70 میلیون صوفی   از 130 میلیون جمعیت آن کشور وجود دارد   

            در کشورهای دیگری هم هستند که ما ذکر نمی کنیم به خاطر طولانی شدن

               

       در ایران به خصوص در دوران صفویه چند صد فرقه صوفی به وجود آمد که نزدیک به 20 فرقه از آنها از جمله گنابادیه و شاه نعمت اله باقی می باشد

       3 – جریان سوم مدعیان دروغین آنها هم طیف بسیار گسترده ی دارند ( خود را پیامبر - نایب امام زمان یا همسر امام یا فرزند امام نامیدند یا قائل به احضار ارواح یا مدعی ارتباط با اجنه و مدعی امام زمان هستند یا مدعی هستند فرزند نظر کرده هستند که امام یا پیامبر به آنها نظر کرده است )                            

        4 – جریان چهارم نو معنویت گرا یا جریانهای معنویت گرا نوظهور که بخش عمده آنها هند و غرب است لقب هند را قطب الدیان و المذاهب میدانند که ایران و کشورهای اسلامی از آنها ضربه های زیادی خوردند .

به نظر می آید جریانهای 2و 3و 4 و بیش از همه عرفانهای  خانقایی و نو معنویت گرا و گویا هماهنگ شده اند که به عنوان دو لبه قیچی هماهنگ عمل کنند و به دنبال هدف یکی هستند و آنهم از بین بردن اسلام ناب هستند چون امام خمینی ( ره )دارای سه خصلت بودند ( 1 ) فقاهت ( 2 ) سیاست ( 3 ) عرفان و معنویت .

و در طول اسلام کسی را نداشتیم که این سه خصلت را یکجا داشته باشد مگر امام ( ره )   که بی بدیل و بی نظیر است  و در میان این سه خصلت یکی برتر بود و آن هم عرفان و معنویت امام بود که همه را مجذوب خود کرد بود و به سوی خود کشیده بود این جریانهای معنوی که ظهور کرده اند دنبال این هستند که عرفان و معنویت امام را زیر سئوال ببرند از این طریق معنویت اسلام ناب را از بین ببرند





  • کلمات کلیدی : عرفانهای کاذب

  • ::: یکشنبه 88/9/1 ::: ساعت 10:29 عصر :::   توسط احمدرضا 
    نظرات شما: نظر